Generated image

fiqa manap

My photo
anak jati banjar sg.besar,tp syg SPM tak wujud subjek ni.kalau ada aku jamin A dlm tangan.masscomers.dan aku budak hebat.kau??haha;p

Tuesday, February 16, 2010

DEMAM....1word yang mmg sangat menggerunkan...macam2 jenis penyakit kat dalam dunia nie...yang paling aku gerun adalah H1N1.. mmg bahane btl penyakit pembawe dari babi nie...semggu ak dapat cuti but everything da lps...time ak stil study kat uitm melake and now my life has already change...aku da continue study kat uitm shah alm but 1think yg agak memeningkan kepale bile we all terdedah kpd satu penyakit pown pembawe dr binatang gak,,,just nie laen ckt bntg nyer...nyamuk aedes....denggi....aku disyaki menghidap penyakit nie beberape hari yg lps...time tu tuhan jer yg tau betapa takut nyer aku tok tempuh segale bnde tue....but alhamdulillah....after check all the imprtnt thing aku just terkene demam panas...

kenape mesti sakit@demam?? kite akan merase demam bile ade bakteria2 yang merbahaya masuk kedalam tubuh badan kite yang xberape nak kuat nie. according to Koen, sel darah putih detact bakteria berbahaya and try to melumpuhkan bakteri itu, dengan melepas berbagai jenis protein bernama cytokine. Beberapa macam cytokine mengakibatkan terbentuknya senyawa-senyawa prostaglandin. Hypothalamus di otak sangat peka akan prostaglandin ini, sehingga mengirimkan singnal ke seluruh tubuh untuk menaikkan suhu. all of this nie adalah utk mempercepat proses metabolilsme, atau menggetarkan otot-otot (menggigil) untuk menimbulkan panas yang berlebih.

so, marilah kite jage kesihatan kite and hindarkan dri dr terkene segale penyakit yang mmg sangat merbahaye....kepesatan penyakit zaman sekarang merebak mmg sangat laju seiring gan kepesatan dunia yang tanpa batasan ni until penyakit pown xkenal batasan, sesiapa yang masih bodoh and lalai dgn masalh kesihatan adalah insan yang paling rugi kerana korang akan menyediakan kerande bagi dri sendri even sure setiap manusia akan kembali kpd pencipta-NYA but at least kite hindar lah dri kite dr penyakit yang boleh membawe maut. sekian dr atin fiqa....

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...